Friday, May 10, 2013

Senjata Serangan Ideologi

Bismillah wal hamdulillah...

Terasa seperti ingin kembali menguatkan semangat dan himmah yang kian luntur dek hentaman musuh yang bersifat mentaliti dan psikologi, terimalah lagu ini "Bingkai Kehidupan" buat halwa telinga...

Bagaimana pejuang-pejuang dulu yang nama-nama mereka sentiasa bermain di bibir kita tentang keazaman mereka dan pengorbanan mereka dalam memperjuangkan Islam yang belum tertegak kukuh di negara mereka. Musuh mereka berada di depan mata, nampak jelas. Mereka mesti menggunakan senjata yang juga nampak jelas di tangan mereka dan musuh menjadi takut.

Selain ditambah dengan kekuatan sebuah keyakinan yang jitu bahawa Allah akan membantu para pejuang di jalanNya.

Sedangkan kita juga tanpa disedari berada dalam sebuah perjuangan, perjuangan kita juga atas nama Islam. Cuma musuh kita tidak kelihatan di depan mata. Musuh kita adalah diri kita sendiri. Pemikiran kita. Hati kita yang terjajah dengan pemikiran sekularisme, nasionalisme, hedonisme, dan bermacam-macam lagi -isme yang merupakan serangan halus Barat atau boleh kita katakan senjata bukan Islam yang mahukan Islam itu terpadam dari Bumi Allah ini.

Oleh sebab itu, setiap daripada kita mesti mempunyai senjata yang sesuai dengan serangan tersebut, iaitu senjata pemikiran dan kefahaman yang jelas tentang Islam. Jika kita tidak mampu mendapatkan senjata tersebut, maka mudahlah kita untuk diserang oleh mereka tanpa kita sedari.

Bagaimana cara untuk memperoleh senjata ini?

Allah memerintahkan kita untuk menuntut ilmu. Firman Allah SWT dalam surah al-Alaq:

اقرأ باسم ربك الذي خلق* خلق الإنسان من علق* اقرأ وربك الأكرم* الذي علم بالقلم* علم الإنسان ما لم يعلم* (العلق:1-5) 

Mafhumnya: Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan* Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah* Bacalah, dan Tuhanmulah
  Yang Maha Mulia* Yang mengajar (manusia) dengan pena* Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya*

Rasulullah SAW juga berpesan:  

"...مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَيَتَدَارَسُونَهُ بَيْنَهُمْ إِلَّا نَزَلَتْ عَلَيْهِمْ السَّكِينَةُ وَغَشِيَتْهُمْ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْهُمْ الْمَلَائِكَةُ وَذَكَرَهُمْ اللَّهُ فِيمَنْ عِنْدَهُ"

“Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di khalayak para malaikat yang berada di sisi-Nya”

Saya mengajak diri saya dan sahabat-sahabat untuk sama-sama memantapkan ilmu kita sementara kita masih hidup dan diberikan masa oleh Allah di dunia ini. Ilmu tidak akan berguna jika tidak diamalkan dan apatah lagi cuma terkurung dalam diri tidak disampaikan.

Allahu musta'an.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment