Friday, May 10, 2013

Persediaan Rejab Lagi Sehari

Bismillah wal hamdulillah...

PESANAN DARI GURU MULIA AL-HABIB SALIM AS-SYATHIRI
RABU, 27 JAMADILAKHIR 1434H, 8 MEI 2013
RUBATH TARIM, TARIM, HADRAMAWT

AS-SULTHAN ULAMA' AL-HABIB SALIM AS-SYATHIRI baru saja mengingatkan kita semua, di RUBATH TARIM pagi ini, beliau mengatakan bahawa Jumaat malam atau malam Sabtu nanti adalah HARI EID (hari raya) malam, dimana tidak tertolak doa di dalamnya. Beliau mengingatkan kita untuk berdoa dan menghidupkan malam tersebut dengan ibadah kerana pada malam awal bulan Rajab adalah malam mustajab doa.

Di kota Tarim sendiri pada malam bulan Rajab akan diadakan 'HADRAH SEGAFF' di masjid 'Syuwayyah' salah satu masjid Al-Imam As-Syeikh Abduracman Segaff diguna untuk menta'zimkan atau menghormati bulan 'HARAM' iatu bulan Rajab dan paginya setelah solat Subuh akan diadakan maulid akbar di masjid ALMUCHDOR tanda sebagai hari eid pada hari itu.

Al-Habib Salim juga mengingatkan kita untuk sering beristighfar dan berpuasa di bulan Rajab kerana fadhilatnya sangatlah besar. Dan beliau berkata kelak disyurga akan ada sungai yang dinamakan RAJAB dan hanya orang yang berpuasa di bulan Rajab sahaja yang bisa dapat meminumnya kelak. Sesuai dengan hadis Rasulullah S.A.W. yang bermaksud;

"Sesungguhnya di syurga terdapat sungai yang dinamakan Rajab, airnya lebih putih daripada susu dan rasanya lebih manis dari madu. Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Rajab, maka ia akan dikurniai minum dari sungai tersebut."

Lalu Al-Habib Salim mengakhiri tausyiahnya pagi tadi dengan berdoa sesuai Doa Rasulullah S.A.W. ketika memasuki bulan Rajab:

"Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rajab (ini) dan (juga) Sya'ban, dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan."

Amin ya robbal alamin..


Wallahu a'lam.
  
Sumber: 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4179411942978&set=a.1437065946042.52499.1814790405&type=1&theater

No comments:

Post a Comment