Saturday, October 6, 2012

Kecerdikan Seorang Nabi

Bismillah walhamdulillah...

Hari ini saya nak ceritakan kepada sahabat-sahabat saya sebuah kisah pada zaman Rasulullah SAW, yang telah disampaikan oleh guru Usul Fiqh kami di kuliah.

Pada satu hari, Rasulullah SAW makan bersama sahabat-sahabat baginda -ridhwanullah ke atas mereka-. Antara sahabat yang berada di situ ialah Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Alkisahnya, setiap kali beliau memakan tamar, beliau meletakkan biji tamar yang dimakannya di bahagian Nabi SAW. Setelah habis makan, Saidina Abu Bakar menyatakan: "Orang yang paling banyak makan adalah orang yang di hadapannya paling banyak biji tamar." Orang yang dimaksudkan oleh Saidina Abu Bakar ialah baginda Nabi SAW. Rasulullah SAW dengan kecerdikan Baginda membalas: "Orang yang paling banyak makan ialah orang yang makan tamar dengan biji-bijinya sekali".

Rasulullah SAW juga bergurau senda dengan sahabat-sahabat Baginda yang dikasihi kerana Allah, tetapi Baginda tidak pernah menggunakan gurauan yang kasar mahupun berdusta.

Marilah kita muhasabah diri kita yang sememangnya telah melakukan khilaf yang amat banyak sepanjang hari ini. Kadang kala, kita bergurau dengan sahabat kita, mungkin gurauan itu disenangi, mungkin juga ada yang terasa, dan lebih-lebih lagi jika dia akan berburuk sangka dengan kita. HANYA dengan gurauan kita yang menyeronokkan bagi kita, tapi tidak bagi yang lain.


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Celaka bagi sesiapa yang yang berkata-kata kemudian dia berdusta untuk membuatkan kaumnya ketawa, celakalah baginya, celakalah baginya".

Semoga kita dijauhi dan terhindar daripada menjadi orang yang disebutkan dalam hadis di atas. Dan semoga kita tergolong dalam kalangan orang yang sentiasa bercakap benar dan diredhai Allah Taala. Amin ya Rabbal 'Alamin.

Wallhu a'lam.

No comments:

Post a Comment