Tuesday, October 16, 2012

Alhamdulillah...

Bismillah walhamdulillah....

Sahabat-sahabat tahu tak, semasa kita bersin, bermacam-macam nikmat yang Allah kurniakan. Hanya dengan sesaat bersin itu. 



Pertama- Beribu-ribu bakteria jahat yang berada dalam badan kita akan keluar dan dilepaskan semasa kita bersin. Tidakkah kita bersyukur kepada Allah kerana menjauhkan kita daripada penyakit??

Kedua- Seluruh otot di muka kita akan memberi reaksi apabila kita bersin. Ia akan memberi kesan yang sihat untuk muka. Tidakkan kita bersyukur kepada Allah kerana menggerakkan otot-otot itu??

Ketiga- Segala pergerakan yang berada di dalam badan akan berhenti untuk sesaat semasa kita bersin. Kemudian ia akan berfungsi semula selepas itu. Tidakkah kita bersyukur kepada Allah kerana membenarkan tubuh badan berfungsi semula??




Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadis:

 حَدَّثَنَا مَالِكُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي سَلَمَةَ ، أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ دِينَارٍ ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : إِذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَلْيَقُلْ لَهُ أَخُوهُ ، أَوْ صَاحِبُهُ يَرْحَمُكَ اللَّهُ فَإِذَا قَالَ لَهُ يَرْحَمُكَ اللَّهُ فَلْيَقُلْ يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ.

"Jika bersin seseorang daripada kamu, maka berkatalah ALHAMDULILLAH (Segala pujian bagi Allah), dan berkata saudaranya atau sahabatnya kepadanya: YARHAMUKAMULLAH (Allah merahmati kamu), jika dikatakan kepadanya YARHAMUKALLAH, maka berkatalah: YAHDIKUMULLAH WA YUSLIHU BALAKUM (Allah memberi petunjuk kepada kamu dan membaikkan pemikiranmu)".

Begitulah indahnya Islam! Hanya dengan bersin, yang baik datang dan yang buruk pergi.

Tidak salah jika dikatakan, bersin juga pengikat tali persahabatan. Contohnya: jika anda sedang berada di sebuah tempat yang asing. Anda sedang berhadapan dengan seseoranng yang anda tidak kenali. Sama ada muslim ataupun tidak. Ketika dia bersin, anda mendengar dia mengucapkan 'alhamdulillah' dan anda juga membalasnya. Masing-masing tersenyum kepada satu sama lain. Maka sedarlah anda bahawa dia adalah seorang muslim. Maka bermulalah taaruf apabila dia mengatakan: Eh, awak juga muslim di sini? Awak dari mana? Saya dari Filipina...

Indahnya Islam!


Wallahu a'lam. 

No comments:

Post a Comment