Saturday, October 13, 2012

Hanya Dia: Pagi dan Petang

بسم الله والحمد لله...
االيوم سأختبر لغتي العربية, هل أستطيع أن أكتب بهذه اللغة الجميلة؟ فاقرأ...

(إن الدين عند الله الإسلام) 
فالإسلام دين الحق والرحمة.
يحث الإسلام إلى ذكر الله في الصباح والمساء, منذ استيقاظنا من النوم حتى اضطجاعنا على السرير للنوم كل يوم.
وهذه الأذكار لا تكون منفعتها لله بل لنا.

عن أبي هريرة -رضي الله عنه- قال: جاء رجل إلي النبي -صلى الله عليه وسلم-, فقال: يا رسول الله, ما لقيت من عقرب لدغتني البارحة! قال: "أما لو قلت حين أمسيت: أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق لم تضرك" رواه مسلم.

وتستحب الاستعاذة بالله من سائر المؤذيات, وحفظ الله لمن استعاذ به.

عن أبي هريرة قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- : "من قال حين يصبح وحين يمسي: سبحان الله وبحمده مائة مرة, لم يأت أحد يوم القيامة بأفضل مما جاء به, إلا أحد قال مثل ما قال أو زاد" رواه مسلم.

قال مؤلف كتاب نزهة المتقين شرح رياض الصالحين من كلام سيد المرسلين للإمام النووي: 
أفاد الحديث: الاستكثار من هذا الذكر محبوب إلى الله تعالى, ليس له حد لا يتجاوز عنه, وحكمة تخصيص الصباح والمساء بالذكر؛ ليكون البدء والختم بعمل ديني وطاعة فيكون كفارة لما يكون في باقي النهار.



Bismillah wal hamdulillah...

"Sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam".
Islam agama yang benar dan agama rahmat.
Islam mengajak manusia untuk berzikir kepada Allah SWT pada waktu pagi dan petang, bermula dari bangun tidur sehingga baring semula untuk tidur pada setiap hari.
Dan zikir-zikir ini bukanlah bermanfaat untuk Allah tetapi untuk hamba-hambaNya yang sentiasa mengingatiNya.

Daripada Abu Hurairah ra berkata: Datang seorang pemuda kepada nabi SAW dan berkata: Ya Rasululllah, semalam aku disengat oleh kala jengking! Rasulullah berkata: "Jika kau berkata pada waktu petang itu: Aku berlindung dengan kalimat Allah yang suci daripada segala kekurangan daripada kejahatan makhluk, nescaya  tidak memudaratkanmu". (Hadis riwayat Muslim)

Disunatkan isti'azah (meminta perlindungan) daripada Allah daripada segala perkara yang menyakitkan, dan Allah akan menjaga orang yang meminta perlindungan daripadaNYa.

Daripada Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang berkata semasa pagi dan petang: Subhanallahi wa bihamdih 100 kali, tidak datang sesorang pada hari kiamat yang lebih baik daripadanya, kecuali yang berkata sepertimana yang dikatakannya atau lebih banyak lagi".

Penulis kitab Nuzhatul Muttaqin Syarah Riyadus Solihin lil Imam Annawawi -rahimahullah- menyebut:

"Hadis di atas menunjukkan faedah memperbanyakkan berzikir kepada Allah kerana ia disukai oleh Allah SWT, dan tiada had dalam berzikir, dan hikmah mengkhususkan pagi dan petang dengan berzikir adalah supaya permulaan dan pengakhiran hari kita disertakan dengan amalan agama dan ketaatan kepada Sang Pencipta, malah menjadi kafarah kepada dosa (yang nampak mahupun tak nampak) yang dilakukan sepanjang hari tersebut.

Lihatlah betapa sayangnya Allah pada kita, begitu juga kita zahirkan balasan cinta kita kepadaNya dengan mentaatinya, sepanjang hidup di dunia dan seterusnya di Akhirat, insyaAllah.   

Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna telah pun menyusun zikir-zikir daripada hadis Nabi SAW yang dinamakan 'Al-Ma'thurat'. Semoga Allah merahmati beliau dan kita semua. Amin.



Wallahu a'lam.




No comments:

Post a Comment