Friday, September 28, 2012

Nak Nampak Cantik!

Bismillah walhamdulillah....

Hari ni saya suka nak kongsi dengan sahabat2 semua tentang tips kecantikan, tapi biasanya pakar kecantikan yang selalu bagi tips2 ni, tapi ni lain sikit, saya nak kongsi tips daripada orang yang paling cantik hensem sekali dalam dunia ni..siapa dia? Kekasih Allah, Rasulullah SAW...yang mana ke'hensem'annya melebihi ke'hensem'an nabi Yusuf. Sahabat tahu kan betapa 'hensem'nya nabi Yusuf, sehingga disebut dalam Al-Quran:


Terpotong jari pemilik mata yang memandangnya...tapi Allah tidak memperlihatkan ke'hensem'an yang sebenar pada mata yang melihat Rasulullah, sebab kalaulah mereka melihat ke'hensem'an sebenar Rasulullah, dah pastilah bukan jari saja yang terpotong malah boleh berlaku perkara lain yang lebih dahsyat, mereka takkan dapat memberi perhatian kepada apa yang disampaikan Rasulullah. Sebab terpesona dengan wajah tampan Rasulullah. Kalau nak tau sifat2 luaran Rasulullah, bolehlah buka buku As-Syamail Al-Muhammadiah karangan Al-Imam Al-Hafidz At-Tirmizi.

Ini dia punya tips2...bagi sesiapa yang nak nampak cantik pada mata manusia, malah pada pandangan penciptanya juga, Allah yang juga Maha Cantik...

Daripada Aisyah radiyallahu anha, daripada Rasulullah SAW bersabda:

"10 perkara daripada fitrah:

1- memotong misai
2- memotong kuku
3- membasuh ruas jari
4- memelihara janggut
5- bersugi (siwak)
6- mamasukkan air ke dalam hidung kemudian mengeluarkan semula
7- mencabut bulu ketiak
8- memcukur bulu ari-ari
9- beristinjak dengan air

Berkata Mus'ab: Aku lupa yang kesepuluh, melainkan ia adalah berkumur-kumur."

Haa, sapa yang ikut tips yang diberi, komfem cantik punya. Kalau ikut Rasulullah, Allah mesti suka kita dan ampunkan dosa kita. Kan Allah dah beritahu dalam Surah ali Imran ayat 31:

"Katakanlah (Muhammad), "Jika kamu mencintai Allah, ikutilak aku, niscaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Peangampun, Maha Penyayang".

Wallahu a'lam.



No comments:

Post a Comment