Monday, March 28, 2011

KepadaNya Kita Kembali




Hari tu, kita semua bergembira sama-sama. Makan sama-sama. Main sama-sama. Semuanyalah sama-sama. Tapi pernah tak terfikir antara kita siapa yang akan pergi dulu. Dah hampir 5 tahun kita di bawah satu bumbung, tapi saya tak tahu yang awak akan pergi dulu sebelum saya. Awak pergi buat selama-lamanya. Tak sangka...Allah yang ambil awak dulu.

Awak sakit2 belakang, masa tu cuti sekolah dah dekat. Kawan2 cuba tolong awak, urut2 awak, beri semangat kepada awak. Cuti sekolah memisahkan kita semua. Tiba2, kami dapat berita awak dah di hospital. Badan awak rasa kebas2...

Saya dan kawan2 cuma mampu doakan awak dari jauh. Sampailah waktu peperiksaan, awak tak dapat jawab periksa dengan kami semua,Tapi kami tahu dan agak, awak mesti dapat jawab semua soalan, sebab awak antara pelajar bijak di sekolah. Sayangnya kami pada awak, hebat lagi sayang Allah paada awak. Kami terima. Awaklah sahabat kami yang akan kami doakan selalu. InsyaAllah...

Semoga rohmu dicucuri rahmat dan limpah kurniaNya yang maha Luas. Allah...

Saya bukan sengaja nak mengenang detik ini, tapi saya terpanggil menulisnya sebab semalam mak dan ayah saya dikejutkan dengan berita kematian suami kepada salah seorang guru di Putrajaya ini. Abah kata, dia sakit sebelum ni, tak sempat abah pergi ziarah, innalillahi wa inna ilaihi raaji'un. Dia dah pergi.

Itulah kehidupan. Selepas tamatnya hidup di DUNIA, ALAM BARZAKH pula menanti. Itulah hidup yang sebenarnya. Sebagai manusia, mati tak lari ke mana2. Bila dah sampai waktunya, tak cepat dan tak lambat walau sesaat.

"Orang yang paling bijak ialah orang yang sentiasa mengingati mati"

---->Taubatlah sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment