Sunday, July 31, 2011

Ballighna Ramadan Ya Rabb...

Alhamdulillah, Ramadan bakal bermula, iaitu pada hari esok, dan mungkin kita boleh katakan 1 Ramadan dikira apabila azan Maghrib berkumandang pada malam nanti. Azan Malaysia akan bermula dahulu berbanding Mesir, dek perbezaan kedudukan latitud dan longitud negara masing2. Jam di sini 1.53 petang, sedangkan di Malaysia, para penduduknya barangkali sedang bersiap2 untuk mendirikan solat Maghrib. Begitulah kebesaran Allah yang tiada tolok bandingnya, Yang Maha Menguasai Langit dan Bumi. Allahu Akbar!

Di sini saya menyeru diri saya sendiri dan sahabat2 sekalian agar sama2 mnyucikan hati kita sebagai bekal dan penguat diri sepanjang menghadapi Bulan Tarbiyah ini. Allah ciptakan satu bulan yang penuh dengan keistimewaan2nya yan tersendiri, yang tak terdapat di dalam 11 bulan2 yang lain.

Sehinggakan Nabi SAW bersabda, mafhumnya: "Sekiranya manusia benar-benar menyedari kebaikan-kebaikan yang ada di bulan Ramadhan ini, pastinya mereka akan mengharapkan supaya sepanjang tahun adalah Ramadhan”. (Hadis Riwayat Ibnu Abi Dunya)


Hati yang kotor tidak akan dapat merasai manisnya Ramadan, dan moga kita dijauhkan daripada penyakit2 hati yang parah dan yg akan merosakkan bukan sahaja tubuh badan malah iman dan islam sendiri, wal'iyazubillah. Sempena Ramadan ini, ambillah peluang sebanyak mungkin untuk mendekatkan diri kepada Al-Khaliq.

Dalam kitab Al-Wajiz fil Fiqhil Islami karangan Us.Dr.Wahbah Al-Zuhaili ada menyenaraikan perkara 2 yg disunatkan semasa berpuasa:

1- Bersahur walau dengan segelas air, dan melambatkannya sehingga akhir malam, sabda Baginda SAW: "Bersahurlah, sesungguhnya dalam sahur itu ada barakah" (Khabar Sahihain)

2- Mempercepatkan berbuka setelah yakin matahari terbenam dan sebelum solat, berbuka dengan kurma basah, atau kurma kering, atau manisan, atau air, dengan bilangan ganjil dan paling kurang tiga biji.

3- Doa sebelum berbuka.

4- Memberi makan kepada orang yang berpuasa. Hadis Zaid ibn Khalid dalam Tirmizi, Nasaie dan Ibnu Majah dan lain2: "Sesiapa yang memberi makan kpd orang yg berpuasa baginya pahala seperti orang yg berpuasa itu.."

5- Mandi wajib daripada janabah, atau haid, atau nifas sebelum fajar, supaya suci pada awal puasanya, jika org yg telah berjunub tetapi tidak mandi wajib berpuasa, sah puasanya.

6- Mengawal lidah dan pancaindera drpd fudhulul kalam (cakap kosong) dan perkara2 harus.

7- Meninggalkan perkara harus yang rasa seronok apabila mendengarnya, melihatnya, menyentuhnya, dan memcium baunya, seperti mencium bau minyak wangi.

8- Menyambung silaturrahim dan memperbanyakkan bersedekah.

9- Menyibukkan diri dengan ilmu, membaca Al-Quran, zikir2, berselawat ke atas junjungan mulia SAW, dengan kadar yang mampu, siang dan malam.

10- Beriktikaf terutama pada 10 hari terakhir Ramadan. Hadis muttafaqun alaih drpd Aisyah ra, berkata: "Nabi SAW jika masuk 10 hari terakhir Ramadan baginda menghidupkan malamnya, mengejutkan ahlinya, dan 'meninggalkan' isterinya".

Hayya nakun Rabbaniyah, la Ramadaniyah...

Ramadan Kareem...Allahu Akram.

No comments:

Post a Comment