Monday, December 3, 2012

Jauhi PhD...



فإن الحسد مرض من أمراض القلوب التي لا يسلم منها إلا من سلَّمه الله تعالى ووفقه، والقلب الذي يكون فيه داء الحسد هو قلب مريض، وإذا كان القلب سالمًا من الحسد ومن سائر الأمراض القلبية الأخرى كالكبر والغرور وحب الشهوات المحرمة ونحو ذلك، كان هذا القلب هو القلب السليم الذي مدحه الله تعالى بقوله: {يوم لا ينفع مال ولا بنون * إلا من أتى الله بقلب سليم}[الشعراء:88، 89]

 Bismillah walhamdulillah…

Saya sangat seronok pada hari ini kerana dapat bersama dengan adik-adik saya di rumah mereka dengan tujuan berkumpul dan mengadakan perkongsian ilmu dengan mereka.

Semasa perkongsian ilmu ini, salah seorang adik bertanya: “Kak, ada tak Nabi SAW mengajar kita macamana nak hilangkan dengki dalam hati?”

Saya yang masih kurang ilmu ini pun mengaku ketiadaan ilmu saya untuk menjawab soalan tersebut. Tetapi sepertimana yang diketahui, Nabi SAW selalu mengajar sahabat-sahabat Baginda untuk mentarbiyah hati masing-masing, kerana daripada hatilah punca penyakit seperti ini. Sedangkan sahabat-sahabat Baginda punya perasaan ini, apatahlagi kita yang tidak pernah bertentang mata dengan Baginda SAW. Mereka mendapat didikan terus daripada Rasulullah SAW.

Saya pun mula mencari dan meneliti dengan lebih mendalam tentang penyakit ini. Apa yang saya dapati daripada sumber yang pelbagai, sebab utama penyakit hasad dengki (phd) ialah kurangnya taqwa dalam jiwa. Sesungguhnya hamba yang bertaqwa sentiasa mengajar dirinya untuk redha dan qanaah dengan segala yang telah dikurniakan oleh Allah untuk dirinya. Allah membahagikan rezeki-rezeki sebagaimana yang Dia kehendaki, dan member sesiapa yang Dia kehendaki daripada kalangan hambaNya dengan rahmatNya dan kebijaksanaanNya. Hati yang mengetahui haramnya hasad ini akan segera menahan dirinya daripada hasad dan menghalang ia daripada menyakitinya.

Berikut ialah ubat-ubat yang boleh digunakan untuk mengubati phd, in shaa Allah:

1-      Meminta pertolongan daripada Allah SWT dan bertawakal kepadaNya.
كما قال تعالى: {وعلى الله فتوكلوا إن كنتم مؤمنين}[المائدة:23]
Marilah kita mencontohi Baginda SAW, apabila sesuatu yang tidak baik menimpanya, Baginda segera meminta daripada Rabbnya.

2-      Mengenali hakikat phd, ia merupakan perbuatan hati yang membawa kepada dosa yang besar dan orang yang dengki adalah orang yang berpaling daripada hukum yang telah ditetapkan oleh Allah, yang mana Allah telah tetapkan pemberiannya untuk hambaNya yang Ia kehendaki.

 كما قال تعالى: {أم يحسدون الناس على ما آتاهم الله من فضله}[النساء:54[
3
- - Mengetahui phd adalah sejenis kezaliman kepada diri sendiri dan orang yang didengkikan dengan menyebabkan kemudharatan kepada orang tersebut, ia juga tanda tak sempurna iman.
  كما قال صلى الله عليه وسلم: (لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه(
كما ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (اتقوا الظلم فإن الظلم ظلمات يوم القيامة(

Ketahuilah, hasad hanya merosakkan diri sendiri, kerana hatinya sendiri yang akan sakit apabila melihat orang lain lebih daripadanya, ditambah dengan murka Allah ke atasnya. Nauzubillah min zalik..

4-        (إذا رأى أحدكم من أخيه ما يعجبه فليبرِّك عليه)
Mendoakan kebaikan den keberkatan bagi orang yang didengkikan.

5-      Menjauhkan hati daripada memikirkan kelebihan yang dilihat pada orang lain, sebaliknya melihat nikmat yang Allah kurniakan bagi dirinya sendiri dan bersyukur ke atsnya.
{ولا تمدنَّ عينيك إلى ما متعنا به أزواجًا منهم زهرة الحياة الدنيا لنفتنهم فيه ورزق ربك خيرٌ وأبقى}[طه: 131[
6
--     Membantu orang lain mendapatkan kebaikan. Perkara ini sangat bertentangan dengan phd, sekali gus menghilangkan perasaan tersebut daripada hati. Allah menyukai orang yang berbuat kebaikan sepertimana yang tercatat dalam Surah Ali Imran ayat 134 dan An-Nahl ayat 128.
Rasulullah SAW bersabda,

)ثَلاَثٌ لاَ يَخْلُوْ مِنْهُنَّ أَحَدٌ : اَلْحَسَدُ , وَ الظَّنُّ , وَ الطِّيَرَةُ . أَفَلاَ اُنَبِّئُكُم بِالْمَخْرَجِ مِنْ ذَللِكَ : إذَا حَسَدْتَ فَلاَ تَبْغِ وَ إذَا ظَنَنْتَ فَلاَ تُحَقِّقِ , وَ إذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ(

“Tiga perkara yang tidak akan terlepas seseorang daripadanya, sifat dengki, prasangka buruk dan memandang sial terhadap sesuatu. Maukah engkau kutunjukkan jalan keluarnya. Jika engkau mendengki, jangan melampaui batas. Jika engkau berprasangka buruk, jangan engkau benarkan. Dan jika anda merasa sial, maka teruskanlah.”

Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment